Adidas Tamatkan Kerjasama Dengan Kanye West

Adidas, gergasi pakaian sukan Jerman telah menamatkan hubungan perniagaannya dengan Kanye West selepas artis itu membuat kenyataan antisemitik dan berkongsi teori konspirasi.


Berikutan beberapa temu bual yang menyinggung umum dan kontroversi, Adidas telah berkata bahawa perjanjian pengedarannya untuk Yeezy Ye sedang "dalam semakan."

"Adidas tidak bertolak ansur dengan antisemitisme dan sebarang jenis ucapan kebencian yang lain. Komen dan tindakan Ye baru-baru ini tidak boleh diterima, penuh kebencian dan berbahaya, dan ia melanggar nilai kepelbagaian dan keterangkuman syarikat, saling menghormati dan saksama.”

Ia menambah bahawa selepas "semakan menyeluruh," syarikat itu "telah mengambil keputusan untuk menamatkan perkongsian dengan Ye serta-merta, menamatkan pengeluaran produk berjenama Yeezy dan menghentikan semua pembayaran kepada Ye dan syarikatnya. Adidas akan menghentikan perniagaan Adidas Yeezy berkuat kuasa serta-merta.”

Ia juga berkongsi beberapa butiran perniagaan tentang keputusan itu. "Ini dijangka mempunyai kesan negatif jangka pendek sehingga €250 juta ($246 juta) ke atas pendapatan bersih syarikat pada 2022 memandangkan kemusim yang tinggi pada suku keempat," kata firma itu. 

"Adidas ialah pemilik tunggal semua hak reka bentuk untuk produk sedia ada serta jalur warna terdahulu dan baharu di bawah perkongsian itu."

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post