K-Drama “Little Women” Dibuang Dari Vietnam Kerana “Penyelewengan Sejarah”

K-Drama Little Women telah mendapat perhatian yang memberangsangkan di seluruh dunia. Rancangan ini sangat digemari kerana plot dan lakonan yang sempurna, menampilkan nama besar seperti Kim Go Eun dan Wi Ha Joon. 


Walaupun begitu, ia telah menerima reaksi buruk dari penonton Vietnam berikutan salah satu adegan dalam episod 8.

Dalam episod 8, seorang veteran perang dari Korea Selatan dilihat bercakap besar tentang nisbah "bunuh hingga mati" antara tentera Korea Selatan dan Viet Cong (tentera komunis). Di babak tersebut, veteran itu mendakwa bahawa tentera Korea boleh membunuh antara 20 hingga 100 tentera Vietnam setiap seorang. Watak itu juga menyatakan bahawa "tentera Korea adalah wira Perang Vietnam," mencetuskan kekecohan yang besar. 


Penonton Vietnam mendakwa bahawa ini adalah "penyelewengan sejarah" kerana mereka tidak bersetuju dengan dakwaan itu. Walaupun beberapa peminat antarabangsa rancangan itu berpendapat bahawa memandangkan ia merujuk kepada Viet Cong, pertubuhan bersenjata komunis, ia tidak mengapa kerana Viet Cong juga dilihat sebagai sejenis antagonis. 

Walau bagaimanapun, netizen memihak kepada penonton Vietnam, berpendapat bahawa drama tidak sepatutnya mengulas isu sensitif kepada mana-mana negara seperti perang dan kematian.

Penerbit atau penulis drama ini masih belum mengulas mengenai isu tersebut. Little Women terus disiarkan di negara lain.

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post